باغ زیبای جهان نمای شیراز

باغ زیبای جهان نمای شیراز

کاملترین وبلاگ در مورد باغ جهان نما ( تاریخچه - تصاویر قدیمی و جدید - نقشه عمارت ها - گشت و گذار و ... )


باغ جهان نما یکی از باغهای قدیمی و مشهور شیراز است که همچون نگینی زیبا در شمال شرقی این شهر و در ضلع شمالی آرامگاه حافظ می درخشد.

 

این باغ مانند سه باغ مشهور دیگر یعنی باغ ارم و باغ دلگشا و باغ تخت در دوره آل مظفر و آل اینجو یعنی پیش از یورش تیمور گورکانی به شیراز، در نهایت آبادانی بوده است به گونه ای که "ابن عربشاه" مورخ دوره تیموری در کتاب "عجایب المقدور" این باغ را "زینت الدنیا" نامیده است.

 

 کریم خان زند در سال ۱۱۸۵ هجری قمری دور تا دور این باغ را حصار کشید و عمارت کوشک معروف به کلاه فرنگی را در وسط آن از آجر و گچ در نهایت استحکام ساخت و با خیابان کشی ، باغ به چهار قطعه مساوی یک هکتاری تقسیم شد.

در شرق و غرب باغ دو حوض با فواره های سنگی در مقابل شاه نشین ساختمان مرکزی قرار گرفته است.

 

 باغ تاریخی جهان نما در تاریخ ۲ آبان ماه ۱۳۵۱ با شماره ۹۲۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۱ پس از تصویب شورای توسعه فرهنگی استان فارس از سوی سازمان مسکن و شهرسازی تملک شد و برای احیا و همچنین ایجاد باغ موزه ادبیات ایران و اتصال به مجموعه حافظیه دراختیار شهرداری شیراز قرار گرفت که در طراحی ها و گل کاریها همان اشکال هندسی زمان کریم خان زند مورد توجه و در طراحی سنگ فرشها و صندلیها نیز قدمت این مجموعه در نظر گرفته شده است.

در اطراف ساختمان مرکزی باغ ، طرح فرش ایرانی با گل طراحی شده که هر سال چندین بار این گلها تعویض می شوند.



نویسنده: ابراهیم دهقان ׀ تاریخ: یک شنبه 30 بهمن 1386برچسب: تاریخچه باغ جهان نما ,ثبت باغ جهان نمای شیراز در فهرست آثار ملی ایران , کریم خان زند ,طرح فرش ایرانی , تاریخ باغ , باغ ایرانی , آثار دیدنی شیراز ,Baghe jahannama,Baghejahanama , ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , baghejahannama.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com